TV zorgt voor daling bruto mediabestedingen 2012

De bruto mediabestedingen daalden in 2012 met 3,9% tot 6,06 miljard euro, zo blijkt uit cijfers van Nielsen. Adverteerders bezuinigden met name op TV.

Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte stijging van de bruto mediabestedingen (+ 0,4%), ondanks dat er toen ook sprake was van economische tegenwind.

Mediumtypen
Het grootste deel van de daling kan worden toegeschreven aan bestedingen aan televisie. Adverteerders besteedden 8,3% minder aan TV, een daling tot 3,13 miljard. Zonder de daling bij televisie zouden de totale bestedingen op een ‘0-groei ‘ uitkomen.

Opvallend is dat dagbladen, het tweede mediumtype gemeten in bruto mediabestedingen, een stijging van 4,2% tot 918 miljoen euro noteerden. Van de grotere mediumtypen lieten ook radio (+1,6%) en folders (+3,2%) groei zien. De grootste stijging van de bruto mediabestedingen realiseerde out of home met 6,1% tot 366 miljoen euro.

De bruto mediabestedingen aan zowel publieks- als vaktijdschriften daalden in 2012. Consumentenbladen zagen de bruto mediabestedingen afnemen met 9,1%, bij vakbladen bedroeg de daling 4%. De grootste daling vond plaats bij bioscoop, het kleinste mediumtype: -33%. Het was de eerste daling in vier jaar tijd, maar ook de laatste daling, in 2008, was fors met -30%.

Adverteerders
Zoals ieder jaar was Unilever de grootste adverteerder in 2012, maar de bruto mediabestedingen namen af met ruim 13%. Kruidvat klom een plaatsje en is nu de tweede adverteerder van Nederland. De bruto mediabestedingen namen toe met 14,5% tot 88,5 miljoen euro. De drogisterijketen nam de plaats over van Procter & Gamble, dat net als Unilever fors in het bruto mediabudget sneed (-16,5%). KPN completeerde de top 3 met 85 miljoen euro, bijna 14% meer dan in 2011.

Nieuw in de top 10 is Renault, dat ruim een kwart meer besteedde dan in 2011. In vergelijking met 2011 is Coca Cola uit de top 10 adverteerders verdwenen. De frisdrankfabrikant besteedde ruim 11% minder dan in 2011 en staat nu op plaats 14.

Merken
KPN was de derde adverteerder, maar het merk KPN was het grootst in 2012 met in totaal ruim € 84 miljoen aan bruto mediabestedingen. Het tweede merk is gelijk aan de tweede adverteerder, Kruidvat. Aan het merk werd ruim € 76 miljoen besteed. Albert Heijn was het derde merk met 75 miljoen euro. Daarmee was de top 3 merken in 2012 identiek aan die van 2011.

Het enige nieuwe merk in de top 10 merken was Telfort. De bruto mediabestedingen aan dit merk waren met bijna 38 miljoen euro meer dan anderhalf keer zo hoog als vorig jaar. Plus, dat vorig jaar op plaats tien stond, verdween uit de top 10 merken nadat de bruto mediabestedingen afgelopen jaar daalden met 16%.

Branches De bruto mediabestedingen van retailers stegen in 2012 met 3% tot 1,43 miljard euro, bijna een kwart van de totale bruto mediabestedingen. FMCG’ers besteedden in 2012 opnieuw (fors) minder. De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen daalden met 13%, nadat de bestedingen in 2011 al daalden met 2,6%. Aan producten voor persoonlijke verzorging werd zelfs 14% minder besteed, terwijl er in 2011 al een daling was van bijna 4%. De branche Horeca, Toerisme, Recreatie besteedde in 2012 iets meer dan in 2011: +1,1%. Fabrikanten en importeurs van auto’s gaven fors meer uit aan reclame in 2012: +6%.

Bron: Adformatie 3 april 2013

Publicatie: 4 april 2013