Bij uitgeverij Sanoma verdwijnen 500 banen. Een groot aantal tijdschrifttitels gaat verdwijnen, er blijven 17 titels over.

Bij uitgeverij Sanoma verdwijnen 500 banen. Een groot aantal tijdschrifttitels gaat verdwijnen, er blijven 17 titels over.

Dat heeft het Sanoma-personeel in Hoofddorp zojuist te horen gekregen. De uitgeverij gaat zich richten op 17 ‘focusmerken’. Dat zijn ‘sterke’ titels als Libelle, Margriet, Donald, Ouders van Nu en VT Wonen.

Strategie

Henk Scheenstra, coo print bij Sanoma, heeft vanochtend verregaande reorganisatiemaatregelen aangekondigd. Sanoma plaatst de maatregelen in het kader van een aanscherping van de strategie. Die strategie behelst het aanbrengen van focus binnen het tijdschriftenportfolio; Sanoma gaat zich in Nederland concentreren op die merken (en bijbehorende merkextensies), die ook een groot digitaal potentieel hebben. Daarnaast wordt de digitale tak van SMN in een internationale eenheid ondergebracht onder leiding van John Martin. Tot slot zegt Sanoma nog nauwer te gaan samenwerken met SBS Broadcasting. Een belangrijk signaal is dat de ceo van SBS, Hans Edin, per 1 januari 2014 zitting neemt in de directie van SMN.

Hard ingrijpen

Sanoma Media Netherlands zegt dat het nodig is om nu in te grijpen, om ook in de toekomst een gezond en leidend mediabedrijf te blijven.

Bron: Adformatie.nl

Publicatie: 31 oktober 2013