Effie uitreikingen 2013

Bron: Adformatie 

De afgelopen jaren was schraalhans keukenmeester, maar dit jaar is er drie keer Goud, een keer Zilver en tien keer Brons.

Vorig jaar waren er ook 14 Effies te vieren, maar toen werd slechts één keer Goud vergeven (Bol.com). Bovendien lag het aantal inzendingen vorig jaar hoger (42) dan de 36 van dit jaar, dus relatief gezien staat het vak er dit jaar beter voor. Maar de winst is het grotere aantal excellente cases: drie keer Goud.

Het meest succesvolle (eerst inzendende) bureau bij de Effie editie 2013 was TBWA/NEBOKO. Dat haalde drie Effies binnen: Goud voor ‘Unox blijft Unox’, Zilver voor ‘We hebben Knaks gegeten!’ en Brons voor ‘Zin in een ijsje? Dan ga je naar McDonald’s’.

Ook N=5 wist drie Effies binnen te halen. Goud voor ‘Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.’ Bronzen beeldjes ontving N=5 ook voor (onderdelen van) de Telfort campagne, maar in andere categorieën. (Zie complete lijst hieronder.) Goud was er ook voor het reeds veelbekroonde (onder andere Leeuwengoud) ‘DELA. Voor Elkaar.’ van Ogilvy & Mather Amsterdam.

FHV BBDO en Etcetera wonnen ieder twee bronzen Effies.

Categorieën

Het valt op dat de Gouden Effies allemaal vielen in de categorie Merkcampagne. Alle overige Effies in de categorie Gedragscampagne. Op één campagne na dan: de Bronzen Effie ‘Over op IBAN’ van FHV BBDO voor De Nederlandsche Bank werd ingezonden in de categorie Bewustwordingscampagne.

Publicatie: 8 november 2013